zondag 27 november 2011

Jan Schreiner 3 maart 1917 - 29 november 2006



Dinsdag 29 november a.s. is het 5 jaar geleden dat Jan Schreiner overleed op 89 jarige leeftijd. Vooral de wat oudere vissers kennen zijn boeken zoals Flitsend Nylon, Groot Sportvissersboek, Moderne Materialen en vistechnieken, de kunst van het kunstaasvissen en zijn laatste boek de werphengel als volmaakt vistuig. En niet vergeten zijn vele pockets zoals "vastslaan en strakhouden", "tussen ruisend riet en plompeblad" etc. Een opsomming van zijn werk is te vinden op de meer dan voortreffelijke site http://flitsendnylon.nl/jan-schreiner/. Ook is op die site een interview met Jan Schreiner te lezen: http://flitsendnylon.nl/2008/01/02/in-gesprek-met-jan-schreiner/.
Op de prachtige site van Albert van Duin staan ook zeer lezenswaardige stukken over Jan Schreiner: http://fairplay.lichtervissen.nl/JanSchreiner.htm

Naast boeken schreef Jan Schreiner in veel sportvisbladen en vooral Vissport was mijn favoriet: iedere maand keek ik halsreikend uit naar het nieuwe nummer daarvan. Prachtige artikelen en mooie foto's brachten de lezer in vervoering. Al die bladen heb ik netjes bewaard en ook heb ik vrijwel alle boeken van Jan Schreiner inclusief de twee eerste drukken van Flitsend Nylon van twee verschillende uitgevers.
De pockets van Jan Schreiner liggen onder hand bereik van mijn bed en zeer regelmatig lees ik die nog in bed voor het slapen gaan.
Net zoals Jan Schreiner ben ik verliefd op een mooi buigende hengel tijdens de dril van een vis en ook ik vis het liefst zo licht mogelijk als de omstandigheden toelaten.

Wat mij altijd opviel is dat Jan Schreiner vlak na de tweede wereldoorlog al met bijzonder licht materiaal viste: die hengeltjes zouden zelfs nu nog niet misstaan. Verder staat mij zijn niet aflatende campagne bij om de gevangen snoek(vooral ook de grote exemplaren, de kuitfabrieken) netjes te behandelen en terug te zetten in het water. En last but not least zijn niet aflatende drang om te experimenteren en te verbeteren en dat tot op hoge leeftijd.

Uiteraard vis ik vrijwel alleen met Fairplay hengels en dat zal ik altijd blijven doen.

Het is jammer dat na het verdwijnen van Jan Schreiner van het hengelsportfront er een leegte is ontstaan die tot op heden niet is opgevuld. Ook betreur ik de neiging om met steeds zwaarder materiaal te gaan vissen, waarbij het zo snel mogelijk op de kant krijgen van de vis belangrijker wordt gevonden dan de manier waarop de vis gevangen wordt. Ook de romantiek van het vissen is verdwenen.

Ik ben blij dat ik de tijd van Jan Schreiner heb meegemaakt.

Note: de foto van Jan Schreiner heb ik van de site van Flitsend Nylon gehaald.

Geen opmerkingen: